Ghee

Ghee er klarnet smør. Ghee er et supert alternativ for dem som ikke tåler melkeproteinet og for dem som må holde seg unna alt av melkeprodukter for en periode. Når man lager ghee så skiller man melkeproteinet fra melkefettet som er i smøret. Du har sikkert sett at når du smelter smør så er det noe hvitt som legger seg på bunnen av gryta, det er melkeproteinene.

Ghee kan brukes til steking, baking og det du ellers bruker vanlig smør til. Jeg bruker ghee til det meste for tiden (når jeg ikke bruker kokosolje) siden jeg ikke tåler melk eller melkeprodukter nå for tiden.

Kroppen vår trenger både mettet og umettet fett. Ghee inneholder 60-66 prosent mettet fett, 27 prosent enumettet og 2-3 prosten linolsyre (omega 6) og alfalinolensyre (omega 3). I tillegg til masse godt fett så er ghee en god kilde til vitamin A, D, E og K og antioksidanter.

Ghee er veldig enkelt å lage selv. Her er fremgangsmåten jeg bruker når jeg lager ghee:

Du trenger en pakke smør, en gryte og et glass til å helle melkefettet i etterpå.Smøret smeltes på lavest mulig varme i en gryte. Det tar ca 15-20 minutter.

img_6866

Du vil nå se at melkestoffene skiller seg og det hvite legger seg på bunnen.

img_6868

Av og til så flyter noe hvitt opp til overflaten og det kan du ta vekk med en spiseskje.

img_6870

Når alt smøret har smeltet så heller du det gule melkefettet over i et glass.

img_6873

Det største glasset til venstre har jeg hatt stående i kjøleskapet så der har innholdet stivnet. De to små glassene inneholder nylaget ghee. Jeg oppbevarer mine glass med ghee både på kjøkkenbenken og i kjøleskapet.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *